HOME

Mars INDOCAR - 50 let!

model RC automobilu na jednokanál Mars



V květnu letošního roku (5/2022) tomu bylo přesně 50 let od doby, kdy časopis Modelář publikoval návod na stavbu RC modelu automobilu INDOCAR. Návod ve zkrácené a zmenšené podobě vyšel v čísle 5/72, přičemž již v čísle 4/72 mohli čtenáři vidět první ochutnávku modelu a to hned na titulní straně. V úplném znění a ve skutečné velikosti vyšel plán v tzv. speciální řadě plánků modelář pod číslem 48S. Jednalo se o první komplexní návod na RC model auta u nás v ČSSR. A protože byl model určen pro ovládání jednokanálovou RC soupravou Mars, říkalo se mu prostě Mars INDOCAR. Model byl určen jen pro hladké povrchy v interiérech, a proto měl přívlastek "pokojový". Byť kvůli svému jednokanálovému řízení vyžadoval spíše tělocvičnu. V pokoji jste si asi moc nezajezdili...


Původní Mars INDOCAR
INDOCAR z obálky Modeláře 4/72
Původní Mars INDOCAR
Původní INDOCAR z Modeláře 5/72


Ihned zkraje 70. let 20. století se ve světě začala bouřlivě rozvíjet nová modelářská "odbornost": rádiem řízené (RC) modely automobilů. V automodelářství do té doby kralovaly hlavně kategorie dráhových modelů a nebo modely ovládané bovdenem či elekricky z ovládací skříňky spojené s modelem kabelem (viz. třeba tank T-54, plán modelář č. 40S). Pak tu byly modely statické a modely rychlostní upoutané. Ale ty se u nás naštěstí moc neuchytily a jezdily se hlavně v Rusku (kde jinde by takovou hovadinu mohli provozovat) a tuším také v Itálii.

Kategorie RC automobilů začala rychle pronikat i k nám a již v roce 1972 se jelo první mistrovství ČSSR s RC auty. Problém byl v tom, že u nás nebyl dostatek vícekanálových neproporcionálních RC souprav, o proporcionálech ani nemluvě. Soupravy se buď musely individuálně dovézt z kapitalistické ciziny a nebo se stavěly amatérsky. Naštěstí návodů už vycházelo dost, ale ne každý to zvládl a sehnal potřebné součástky. Sériově se u nás dělaly hlavně tzv. jednokanály (neproporcionální). Byly i nějaké pokusy o vícekanálové neproporcionály (TONOX, MVVS), ale ty prý nebyly moc spolehlivé ani rozšířené a asi ani levné. Aby redakce Modeláře podpořila nově vznikající a perspektivní kategorii a ukojila hlad veřejnosti po "autíčku na vysílačku", oslovila prý několik automodelářů s prosbou o zkonstruování RC auta na tehdy nejrozšířenější 1-kanálovou RC soupravu Mars. Zkušení automodeláři prý požadavek považovali za nereálný, jak se píše v úvodníku k návodu, a tak se úkolu zhostil pan Vladimír Hadač (pozdější redaktor a ještě pozdější šéfredaktor Modeláře). Pan Hadač byl sice docela univerzální modelář, ale jeho hlavní odborností byly modely raket. Přesto se pustil do návrhu RC automobilu.


Původní Mars INDOCAR
Modelář 4 a 5/72 a plán 48S
Původní Mars INDOCAR
Původní INDOCAR z plánu 48S


To, že automobil nekonstruoval automodelář, je vidět na první pohled. Konstrukce mi přijde i na tehdejší poměry trochu divoká a autíčko je docela ošklivé. Má poněkud velký rozvor (240 mm) a vůbec je mnohem delší (380 mm), než by odpovídalo jeho šířce (140 mm). Je zkrátka dost neforemné. Také použité materiály, způsob pohonu a ovládání jsou na svou dobu již velmi zastaralé. Přesto to byl skvělý počin a INDOCAR je tak ošklivý, až je krásný!

Model je řízen opravdu jednokanálově (bang-bang). To znamená, že servo řízení má jen dvě klidové polohy: vlevo a vpravo. Rovně se s modelem jet nedalo. Ale když jste klíčovali vysílač (mačkali tlačítko) dostatečně rychle, jelo to skororovně:-) Redakce v popisu uvádí, že každý průměrně schopný adept je schopen naučit se cvakáním udržet model v přímém směru, a že sám autor konstrukce to zvládl asi za hodinu:-)


Původní Mars INDOCAR
Plán INDOCAR 48S, výkres 1
Původní Mars INDOCAR
Plán INDOCAR 48S, výkres 2


Pohon se pochopitelně jednokanálem nedal ovládat vůbec, takže po sepnutí spínače napájení na modelu se tento rozjel a pokud jste jej chtěli vypnout, museli jste ho nejprve odchytit:-) Zpátečka nebyla vůbec. Sice už tenkrát existovaly způsoby jak jednokanálem řídit více funkcí, ale ty byly vhodné spíše pro lodičkáře, protože jednotlivé činnosti byly "předprogramované" a jen jste je sekvenčně přepínali a přeskakovali, což u modelu lodě nemuselo být na první pohled vidět. U auta ano.

Zdá se to šílené, ale INDOCAR měl úspěch a plán byl velmi rychle vykoupen! Dokonce vznikla i speciální kategorie pro soutěžní ježdění s jednopovelovými auty: RC VII B1 - slalom s 1 a 2-kanálovými (neproporcionálními) modely (max. 42V, min. 6 mm světlost). Jezdilo se jednotlivě na čas, ale jak autor INDOCARu v návodu píše, bylo možné pořádat i "skupinové" závody 2 modelů současně, pokud se použily RC soupravy Mars na obou tehdy vyráběných kmitočtech (27.12 a 40.68 MHz).


Původní Mars INDOCAR
Původní INDOCAR z Modeláře 5/72
Původní Mars INDOCAR
Původní INDOCAR z Modeláře 5/72




Můj první jednokanálový RC auťák

Jelikož moje první RC souprava byl také Mars (v inovovaném provedení s pseudoproporcionální pákou - TX Mars II + RX Mini) a jelikož jsem jako správný kluk také toužil po RC autíčku, i já jsem se pustil do svého "jednokanálového" auta. Ale nebyl to INDOCAR. Bylo to totiž o více jak 10 let později a o INDOCARU jsem neměl tušení. A tak jsem přestavěl bovdenem ovládané De Tomaso Mangusta z NDR na RC model řízený Marsem a špagomatikem, což jsem považoval za naprostý unikát, neboť v té době již frčely proporcionální RC soupravy na plné pecky. Jenže já měl Marsa a na rozdíl od redakcí oslovených automodelářů jsem "nevěděl", že s ním auto řídit nelze a tak jsem si ho prostě postavil:-)


RC De Tomaso Mangusta
Můj RC De Tomaso Mangusta
RC De Tomaso Mangusta
RC De Tomaso Mangusta z Mo 1/87


Pohon Mangusty jsem ponechal zcela původní. Motor byl napájen vlastní plochou baterií 4,5V a spínán vlastním páčkovým spínačem na zadním okně. Druhý spínač pak zapínal napájení RC přijímače Mars Mini a "serva". Servo byl klasický špagomatik z motoru IGLA. Jako vratná pružina sloužila ta původní z bovdenového ovládání. Model jsem provozoval hlavně v panelákové sušárně, ale nakonec jsem ho ovládl natolik, že jsem se s ním dokázal proplétat i v úzkých panelákových chodbičkách:-) Model se skvěle řídil i pomocí pseudoproporcionální páky vysílače TX Mars II. Model je na levé fotce výše. Je již dávno "vybrakovaný" neboť cenný motor špagomatiku a ještě cennější páčkové vypínače jsem dávno potřeboval někde jinde:-) Ale možná jej někdy uvedu opět do provozu.

Stejný model De Tomaso Mangusta z původního bovdenového řízení upravený na RC model se objevil i na obálce Modeláře 1/87, viz foto výše vpravo. Akorát už byl řízený proporcionálem Modela 6. Dle tohoto vzoru jsem do své Mangusty později přidal i ten nárazník z drátu:-) A to, že "náhradní" kola mají úplně jiný rozměr, než ta na autě, mi tenkrát vůbec, ale vůůůůůbec nevadilo.

Update: Pořád mi nějak nehrál ten rok uveřejnění upravené RC Mangusty v Modeláři. Dyť v tom roce 1987 už jsem musel tu svou jednokanálovou dávno mít! Až později jsem náhodou narazil na zmínku o té správné první RC Mangustě, která mě doopravdy inspirovala. Vyšla v Modeláři 9/1980 a byla též jednokanálová. K řízení byl použit špagomatik popsaný v Modeláři 11/1979:


RC De Tomaso Mangusta z Mo 9/80
RC De Tomaso Mangusta z Mo 9/80
RC vybavovač špagomatik z Mo 11/79
RC vybavovač z Mo 11/79



Můj Mars INDOCAR

Až po přestavbě Mangusty jsem se dozvěděl, že RC auto na jednokanál již kdysi vyšlo v Modeláři pod názvem INDOCAR, jenže to už byl ten plán nesehnatelný. Podařilo se mi jej zakoupit na Aukru až před pár lety. Jen tak z nostalgie. A když je letos to 50-leté výročí, tak jsem se rozhodl si INDOCARa postavit a rovnou i s jednokanálovou RC soupravou. Svému novému INDOCARu věnuji samostatnou stránku.


Můj Mars INDOCAR
Podvozek a karoserie
Můj Mars INDOCAR
Karoserie ještě bez povrchové úpravy


Poznámka: mému novému modelu Mars INDOCAR z roku 2022 je věnována samostatná stránka.



Jednokanálový RC autobus z AR 4/1956

Při toulkách po starých modelářských a elektronických časopisech jsem narazil ještě na jednu velkou zajímavost. Je to článek o jednokanálové RC soupravě pro řízení modelů v časopise Amatérské Radio 4/56. Souprava byla pochopitelně ještě elektronková. Článek byl později doplněn dalším článkem popisujícím rozličné způsoby řešení jednokanálových vybavovačů v čísle 7/56. Už tam byla nastíněna možnost zpožděného vypnutí pohonného motoru při stavu bez sígnálu. Což jsem realizoval i u svého INDOCARa. A co je na článcích z roku 1956 zajímavého? V té době se i u nás už s RC řízením modelů začínalo. Ale jednalo se především o řízení leteckých modelů. Článek však popisuje řízení kormidla lodního modelu (člunku) a zmiňuje též autíčko. A přiložené fotky to dokazují. Na titulní stránce tohoto "amára" je u vysílače této soupravy model autobusu! V článku je pak fotografie řídícího mechanismu přední nápravy. Máme tu tedy jednokanálové RC autíčko publikované před 66 lety a o celých 16 let dříve, než INDOCAR!


Jednokanálový RC autobus z AR 4/56
RC autobus z obálky AR 4/56
Jednokanálový RC autobus z AR 4/56
"detail" řízení autobusu




MICART a spol.

Článek z AR 4/56 je zajímavý i v jiném ohledu. Za praotce RC modelů automobilů se totiž považuje model MICART představený již v roce 1967 a uvedený na trh firmou Simprop z NSR. MICART byl u nás představen v Modeláři 4/68 a doplněn další fotkou v 7/68 a krátkou zmínku jsem zaznamenal i v časopise Svět Motorů v 70. letech. Tam totiž vycházela skvělá rubrika "Dospělým vstup zakázán", která se RC autům docela věnovala. Je zajímavé, že příspěvky tam hodně psal pan Vladimír Hadač, konstruktér INDOCARa (jak je uvedeno v úvodu této stránky). Jenže MICART byl sice první, ale myšleno první sériově vyráběný RC automobil a byl dodáván i jako stavebnice. Byl řízen proporcionální RC soupravou a poháněn spalovacím motorem 3,5-10 cm3. A byl nekřesťansky drahý, cca 2000,-DM v roce 1967! Byl totiž velmi složitý a tím pádem prý i velmi poruchový. Byla to v podstatě zmenšenina skutečného automobilu. Takže měl převodovku, rozvodovku, diferenciál, automatickou spojku, vlečená ramena, chladící dmychadlo motoru.... Já vím, říkáte si, že dnešní RC auta jsou ještě daleko složitější. Jsou! Ale tenkrát byla snaha vše maximálně zjednoduššovat a podvozky RC aut z počátku 70. let byly "osekány na kost". Zajímavé je, že na fotografii z Modeláře 4/68 a 7/68 vypadá MICART pokaždé jinak:


RC automobil MICART z Modeláře 4/68
MICART z Modeláře 4/68
RC automobil MICART z Modeláře 7/68
MICART z Modeláře 7/68


RC modely aut se ale stavěly amatérsky už před MICARTem. Ve světě i u nás. Důkazy jsou například v knize Amatérské Elektronické Modely, která byla původně vydána v Polsku v roce 1966 a ve slovenském překladu posléze i v ČSSR (naposledy III. vydání z r. 1977) a dá se stále sehnat v antikvariátech. V knize jsou popisy různých dálkově řízených modelů a řídících systémů a nechybí ani RC auta. Viz. třeba fotografie miniaturního RC autíčka, nebo vysokozdvižného vozíku, který je dálkově řízen i napájen. Asi jako dnes funguje bezdrátové nabíjení mobilů.


Amatérské elektronické modely
Amatérské elektronické modely
Amatérské elektronické modely
Amatérské elektronické modely


Poznámka: o knize Amatérské elektronické modely jsem se zde již zmiňoval. Stavěl jsem podle ní svého Převozníka.



Dospělým vstup zakázán!

Ještě malá poznámka k rubrice Dospělým vstup zakázán ze Světa motorů. Byla perfektní a byla jen škoda, že měla tak malý rozsah (necelá půlka stránky), a že skončila. Já ji pamatuji v 70. letech. Pak skončila a na čas byla obnovena v letech 80. (20. století). Věnovala se obecně automodelářství (od papírového, přes dráhové, po RC) , minikárám (podle jejich seriálu Stavba minikár jsem jich pár postavil) a také různým praktickým radám a školením mladých motoristů.


Dospělým vstup zakázán! Dospělým vstup zakázán!

Dospělým vstup zakázán! Dospělým vstup zakázán!

Dospělým vstup zakázán! Dospělým vstup zakázán!

Ukázky rubriky Dospělým vstup zakázán ze Světa motorů z 70. let


Dospělým vstup zakázán! Dospělým vstup zakázán!

Dospělým vstup zakázán! Dospělým vstup zakázán!

Ukázky rubriky Dospělým vstup zakázán ze Světa motorů z 80. let


Někdy v roce 1976 byla v rubrice Dospělým vstup zakázán publikována fotografie RC modelu populární F1 šestikolky Tyrrell P34 pana Václava Hůly ze Strakonic. Model je i v Modeláři 7/76. Jednalo se pravděpodobně o zcela amatérskou tuzemskou stavbu tohoto modelu poháněného spalovacím motorem MVVS 2,5. Známá firma Tamiya o rok později sice také uvedla šestikolku jako stavebnici, ale to byla "elektra" a navíc se jednalo až o pozdější typ z roku 1977, který má bílo-modré zbarvení. Český model P34 představuje celomodré provedení z roku 1976, nebo vlastně ještě tzv. předsezónní "press" verzi s charakteristickým komínem za pilotem. Ten byl v ostré závodní verzi 1976 odstraněn. Tamiya P34 celomodré verze 1976 (GP Japan) byla uvedena na trh až v roce 2010.


RC Tyrrell P34 z ČSSR 1976
RC Tyrrell P34 z ČSSR 1976
RC Tyrrell P34 Tamiya 2010
RC Tyrrell P34 Tamiya 2010


Ale co je nejzajímavější. RC model Tyrrellu P34 pana Hůly nesměl oficiálně startovat v mistrovských závodech, neboť pravidla již tehdy (1976) striktně předepisovala 4 kola! Zatímco skutečná P34 závodila 2 sezóny (76/77) a k zákazu těchto experimentů došlo až od sezóny 1983. V roce 1982 totiž tým F1 Williams připravil šestikolový typ FW08D, který měl od sezóny 1983 startovat v MS. Na rozdíl od P34 měl ale 4 kola vzadu. FIA zřejmě došla trpělivost a omezila počet kol na 4:-) Nicméně typ FW08D byl připraven a dodnes jezdí na Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu. Mimo něj je tam k vidění i spousta dalších unikátů z motorsportu, viz. videa na stránce a Trubce.



Škola Světa motorů

Někdy po polovině 80. let byla rubrika Dospělým vstup zakázán, nahrazena rubrikou Škola SM s perfektním vysvětlením, jak jsou jednotlivé kostrukční celky vozidel konstruovány a jak fungují, to byla pecka! Je jen škoda, že dnes nic podobného nikde nevychází. Ale co. Mládež by to dnes stejně nezajímalo. Tu zajímá, jak velký je v autě displej infotainmentu a kolik je tam úesbéček. A jak funguje třeba diferenciál, to je dnešním klukům u prdele...

Škola Světa motorů Škola Světa motorů

Ukázky rubriky Škola SM ze Světa motorů z 80. let




Související články:

Můj Mars INDOCAR postavený podle původního plánu po 50 letech.

MARS 433 jednokanálová RC souprava.


Publikováno: 7/2022    
Update: 3/2024    



« RET          ↑ TOP ↑          HOME