Před několika lety byly v módě dřevěné dětské vláčkodráhy. Tedy ono to asi stále trvá, ale tehdá jsem to vzhledem k věku ratolesti vnímal nějak intenzivněji. Zkrátka a dobře jedna taková vláčkodráha se objevila i u nás. Jednalo se to tzv. start up set. Jak jsem pochopil z následného studia, jednalo se o nějakou levnější napodobeninu "originálu", nicméně plně funkční a kompatibilní s ostatními výrobci. Později jsme pochopitelně přikupovali další kolejivo, kolejová vozidla a různé doplňky. Nezřídka na dětských bazárcích či na inzerát. Nicméně řadu doplňků a vylepšení jsem realizoval vlastními silami. Níže budou některé popsány.
Prvním problémem toho start up setu byla nízká hmotnost kolejových vozidel (lokomotivy a vagónů). Díky tomu vozidla vykolejila na sebemenší nerovnosti způsobené nepřesným sestavením kolejí, nebo v zatáčkách či výhybkách při malinko vyšší rychlosti. Rozhodl jsem se přidat zátěž. Udělal jsem to jednoduše. V dílně jsem našel několik starých (rezavých či poškozených) velkých šroubů (velikost již nevím) a uřezal jim 6-hranné hlavy. Do podvozků vozidel jsem sukovníkem vyhloubil otvory, do kterých hlavy tak akorát zapadly. Dokonce se musely lehce naťuknout kladívkem, takže v otvorech držely samovolně. Nicméně jsem je ještě pojistil tříminutovým epoxidem. Do každého podvozku jsem dával dvě tato závažíčka. To je celé. Jednoduché, rychlé a překvapivě účinné!
![]() Závaží do vláčkodráhy |
![]() Závaží do vláčkodráhy |
Je jasné, že se to se zátěží nesmí přehnat, aby nedocházelo k rozpojování spojovacích magnetů vozidel. Ale tyto magnety se ukázaly býti docela silnými a s uvedenou zátěží nemají sebemenší problém. Vozy se samovolně nerozpojují a také již tak snadno nevykolejují. Doporučuji.
![]() Závaží do vláčkodráhy |
![]() Závaží do vláčkodráhy |
PS: později jsme přikoupili nějaké lokomotivy a vagóny od toho správného "originálního" výrobce a tam problém s malou hmostností odpadá. Hmotnost těchto vozidel byla prostě tak akorát bez nutnosti úprav. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou celodřevěné, kdežto levnější klony nají některé díly plastové a tudíž lehčí.
V tom našem prvotním setu vláčkodráhy byly také nějaké plastové doplňky jako siluety postaviček, stromů a dopravní značky. Problém byl, že měly malou plochu podstavce a při hře snadno padaly. Kdysi jsem dostal takové dřevěné 3D puzzle a zbyly mi různé kousky vylámané z laserem nařezaných překližkových dílů (třeba vnitřky kol). A protože se snažím podobné užitečné věci schovávat, hned jsem si na ně vzpomněl. Vybral jsem vhodné díly a ty Chemoprenem přilepil na plastové doplňky vláčkodráhy. Problém s jejich stabilitou byl víceméně vyřešen. Pochopitelně se k tomuto účelu dá využít jakýkoliv deskový materiál, včetně plného kartonu.
![]() |
Plastové siluety stromečků se mi moc nelíbily. Naopak se mi moc líbily dřevěné stromečky, které jsem viděl v katalogu příslušenství originální vláčkodráhy. Jenže 25 kaček za stromek mi přišlo dost. A tak jsem vybral pár pravidelně kulatých špalíků palivového dřeva a jal se za pomoci jednoho univerzálního nože soustružit. Jen tak od oka, bez jakékoliv přípravy či šablony. Nůž byl tupej a dřevo mizerné. Ale co bylo nejhorší, byla zima. V nevytápěné dílně u soustruhu byly 4°C. Co byste v Lednu taky chtěli. Takže jsem jich udělal jen pár a šel do tepla. Musím uznat, že když jsem tam tak stál v té kose a mrzly mi nohy i ruce, těch 25 korun za hotový stromeček mi vůbec nepřišlo moc:-) Ale z těch vlastnoručně vyrobených má člověk přeci jen větší radost. Á propos, jsou nabarvené školními temperami.
![]() Soustružené stromečky |
![]() Soustružené stromečky |
Pohnutky, které mě vedly ke stavbě tohoto mechanického návěstidla si už dnes nedokážu vybavit. Ale prostě tehdá jsem ucítil potřebu to postavit. Takže z různých odřezků a zbytků různých materiálů vzniklo toto táhlem ovládané návěstidlo a setkalo se s překvapivým úspěchem.
![]() Mechanické návěstidlo |
![]() Mechanické návěstidlo |
V kolejových dílech koupených z druhé ruky byly také dva prohnuté kolejové dílce navíc. Jelikož pro ně nebylo jiné využití, postavil jsem k nim tento viadukt. Viadukt je sletovaný pistolovkou z oboustranného kuprexitu, který zbyl ze stavby mého robota ZENIT. Koleje jsou k viaduktu přišroubovány spolu s výztužným hliníkovým páskem, takže to co vidíte na fotce je v podstatě jeden díl. Nic závratného, ale přeci jen vláčkodráhu trochu oživí.
![]() |
![]() Viadukt k vláčkodráze |
Posledním mým vlastnoručně postaveným doplňkem k vláčkodráze jsou v samostatném článku popsané poloautomatické závory.
Publikováno: 3/2020