Hry na PMI-80



Jak známo, počítače a hry k sobě patří. Lidi nechtěj' makat, lidi se chtěj' bavit. A tak od počátku vývoje počítačů se lidé na těchto komplikovaných a drahých strojích pokoušejí hrát hry. Vyjímkou nejsou ani jednodeskáče typu PMI-80, byť jejich možnosti k paření her jsou omezené. Jak moc omezené uvidíte dále. Hrám je například věnována kapitola Počítačové hry v knize "Mikropočítač PMI-80: co s ním?", která je ke stažení na stránce o PMI-80. Ovšem slovo "hry" je zde trochu nadnesené. Prostě to není ono. Chtělo to nějaký adrenalin. Něco akčního. A dočkal jsem se! Jednou jsem dostal mail od guru péemdéček Romana Bórika a v něm špičkový tenis pro PMI. Pochopitelně jsem to musel ihned vyzkoušet. Další níže popisovaná hra COSMOS vznikla v době docela nedávné.


Tenis-1 pro PMI-80

Výpis tenisu jsem obdržel v poněkud nezvyklé formě. Totiž jako Aplikačný list mikroelektroniky SÚV SZM a SV Elektrotechnickej Spoločnosti ČSVTS ŠKS Mikropočítačovej Techniky SZM EF SVŠT (rozumíte tomu někdo?):


Původní výpis tenisu pro PMI-80
Původní výpis tenisu pro PMI-80
Původní výpis tenisu pro PMI-80
Původní výpis tenisu pro PMI-80


K získání programu v elektronické podobě a následně i k získání zdrojáku jsem použil némlich ten samý způsob, jak v případě Mozarta pro PMI. Tedy úprava v Malování, online OCR, úprava v PSpadu, Disassembler a znovu Assembler. Šlape to. Podmienky šírenia tejto aplikácie nie sú vyplnené, preto šírim ďalej:


    PMI Tenis


Pokud se vám Tenis-1 pro PMI-80 zdá být nůďo, zvyšte hodnotu na adrese 1C11h. Namísto původní 0Ah zkuste třeba A0h. Přinese vám to větší adrenalin při stále dobré hratelnosti. Naopak třeba FFh je už nehratelné.



COSMOS game pro PMI-80

Hru COSMOS speciálně navrženou pro PMI-80 napsal Jirka Šutera. Dovolil jsem si ji trochu upravit, ale základ pochopitelně zůstal. O co jde? Prolétáváte kosmickou lodí rojem meteoritů a asteroidů. Cílem je doletět až na konec a dosáhnout plného skóre 255 bodů (FF hexadecimálně). Pochopitelně se vše odehrává na kalkulačkovém 7-segmentovém displeji Pmička, čili je herní scéna opravdu hodně stylizovaná:


COSMOS game pro PMI-80
Herní scéna hry COSMOS pro PMI-80


Kosmickou loď představuje vodorovný segment "-" na levé krajní znakovce. Lodí můžeme pohybovat nahoru (tlačítka 4 nebo 8) a dolů (tlačítko 0). Asteroidy jsou tvořeny malými "o" a meteority opět vodorovnými segmenty "-". Obojí se na kosmickou loď valí opravdu ve vrchovaté míře. Navíc se pohyb neustále zrychluje a pilot lodě tedy má co dělat, aby se všemu vyhnul:-) Na dvou pravých segmentovkách se zobrazuje skóre (uletěná vzdálenost). Aby se šetřilo místo a zjednodušil program, je skóre vypisováno hexadecimálně. Cílem je tedy dosáhnout skóre FF. Ke konci už je to fakt fofr, ale dá se to. Úspěšně jsem to několikrát zvládnul:-) Po ukončení hry, ať už úspěšném či neúspěšném (havárie), je možné ji spustit znovu tlačítkem "=".

Abych trochu odklopil pokličku této hry, přikládám popis generování sekvence překážek. Sled asteroidů a meteoritů je generován "náhodně". Ovšem tak, aby hra byla stále hratelná a bylo možné danou formaci vždy proletět. Genialita Jirkova návrhu spočívá ve využití kódu monitoru Pmička jakožto sekvence "náhodných" čísel. Program tedy nemusí pracně počítat pseudonáhodné číslo, ale pouze čte hodnotu z ROM Pmička. Jen se hlídá, aby se nemohla vyskytnout neproletětelná formace asteroidů. Pokud se dostaneme na konec ROM, jede se znovu od začátku. V původní verzi se začalo se čtením ROM vždy na stejné adrese. Hra tedy měla stále stejný průběh. To jsem změnil tak, že při čekání na stisk klávesy "=" pro restart hry, neustále inkrementuji počitadlo, které pak využívám jako offset adresy počátku ROM. Vlastně se jedná o klasickou hodnotu SEED pro generování pseudonáhodných čísel. A jelikož reakční doba hráčů je pokaždé jiná, je pokaždé jiný i offset adresy a tudíž i hra má pokažné trochu jiný průběh. Také jsem přidal to zrychlování v průběhu hry (ale aby to bylo hratelné) a nějaké ty kudrlinky v podobě hlášek:-)


RET



Odladěno na MS IE 8.0 a Firefoxu při rozlišení min. 1024 x 768 pixelů
www.NOSTALCOMP.cz    2010  -  2019