Malajský drak

drak co opravdu dobře létá



Tento text píšu a vydávám na jaře. To není úplně tradiční období pro pouštění draků. Ale proč? Venku už je přes den docela teplo a jsou dny, kdy to krásně fouká. Někdy až moc. Je jasné, že podzim bývá tradičnější. Jak se říkávalo, fouká ze strnišť. Pravda, v současných letech těch strnišť moc k vidění na podzim nebývá, když se všude pěstuje ta zasraná řepka... Ale právě na podzim se u silnic objevují prodejci draků. Hotových (a zřejmě čínských) draků. Což o to. Jsou barevní (hlavně ti draci) a jsou krásní¨a někdy i opravdu velicí (jenom ti draci). A asi i velmi dobře létají, neboť někteří překupníci je prostě mají jen tak uvázané k plotu a nemusejí si jich všímat. Draci létají sami.

Jenže já kupované draky s radostí přenechám nagelovaným blbečkům s patlafouny. Musel bych se stydět. Já draka prostě musím postavit. Byť nebude na první pohled tak atraktivní. A tak, když nastal čas postavit pro ratolest draka, dal jsem se do toho. Takovým klasickým drakem je nesymetrický kosočtverec, v našich končinách přezdívaný baba. Takže jsem jen tak z hlavy postavil babu. Jenže s babou je problém stejně jako s dalšími oblíbenými draky s plochým profilem (psaníčko, hvězdice). Přestože jsou to typičtí zástupci draků a najdeme je všude, tak moc dobře nelétají. Díky svému plochému profilu jsou velmi nestabilní. Ke stabilizaci potřebují ocas. Čím větší ocas, tím jsou stabilnější, jenže ten velký ocas je zase táhne k zemi. Takže se musí počkat na silnější vítr, ale tam už to chce zase delší (těžší) ocas, a ten je zase více táhne k zemi... A tak pořád dokola. Úspěšné zalétání a seřízení takového draka je v podstatě laborování s délkou a váhou ocasu - tzv. bábrlat a střapce (ale i správného vyvázání, to je snad jasné). I tak se ale takový drak obvykle musí neustále "řídit" povolováním a přitahováním vypouštěcí šňůry.


Malajský drak
Malajský drak č.1
Malajský drak
Malajský drak č.1


Trochu pomůže, když se potah baby a spol. nechá volnější, aby si vítr mohl vytvořit kapsy. Pak je drak stabilnější. Nicméně můj první, po letech postavený, drak byla hotová tragédie. Pokud se mi ho vůbec podařilo zvednout, tak se ve vzduchu zmítal a často padal po hlavě a havaroval. Jednou dokonce tak, že praskla hlavní lišta. Bádal jsem co s tím a vzpomněl si na útlou publikaci, vydanou za hluboké komančády. A opravdu se mi ji podařilo najít na netu. Jmenuje se Stavíme draky a je fakt plná inspirujících návodů. Jedním z nich je tzv. Malajský drak.


Malajský drak
Malajský drak č.2
Malajský drak
Malajský drak č.2


Malajský drak se na první pohled neliší od baby. Jen je ještě více nesymetrický ale hlavně má příčnou lištu prohnutou do luku. A to stačí. Díky tomu je drak velmi stabilní a jen se tak měkkce pohupuje. Při slabším větru ocas nepotřebuje vůbec, do silnějšího větru mu stačí třeba jen stuha. Fakt paráda. Drak údajně pochází z Malajsie, kde ho místní domorodci v monzunovém období ponechávají taktéž bez dozoru přivázaný ke kůlu. Vydrží prý létat měsíce. Svého prvního malajce jsem vyrobil z té nepodařené baby. Prasklou podélnou lištu jsem opravil a tu příčnou posunul výše, prohnul a zajistil tětivou. A začaly se dít věci! Drak sice neměl ty správné rozměrové proporce z brožury, ale létal (a stále létá) parádně!


Malajský drak
Malajský drak č.2
Malajský drak
Malajský drak č.2


Později jsem se rozhodl pro stavbu ještě většího draka, tentokrát už se správnými proporcemi. Konstrukce je klasická z dřevěných lišt, slabého režného motouzu a balícího papíru. Jako ocas slouží dvě stuhy šíře 25 mm a délky 5 m, které v případě potřeby připojuji kancelářskou sponkou (jakože karabinou) ke klíčovému očku, které je na konci podélné lišty. Stuhy jsou na konci sešité sešívačkou. Jednoduché jak facka. Podélná lišta menšího draka má rovný 1 metr, podélná lišta většího malajce má 1,2 metru. Oba dva už létají několik sezon. Nejsou sice ozdobou oblohy, ale létají moc dobře. Dají se vypouštět jen tak vestoje z ruky a do ruky si je zase přitáhneme. Žádné běhání po poli...


Malajský drak
Malajský drak č.1 a č.2
Malajský drak
Malajský drak č.1 a č.2


Jednu věc jsem ale nekonec přeci jen koupil hotovou. Naviják. Ono navíjet 150 metrů špagátu ručně na nějakou tyčku je fakt opruz. Do stavby navijáku už se mi nechtělo a líbil se mi takový ten velký s kuličkovým ložiskem, kličkou a možností aretace. Je s ním radost létat.


Naviják na draky
Kupovaný naviják na draky
Ocas pro malajce
Ocas pro malajce


Rád bych se časem pustil do stavby ještě většího malajce (nákladový prostor auta má ještě rezervu:-)) a vybavil ho i osvětlením. Pár LEDek a držáček s 2-3 AAA mikrotužkami drak ani nepozná, že nese. A v podvečerním šeru to může vypadat zajímavě. Tak uvidíme. Láká mě i nějaký ten krabicák, ale to už je moc práce...


Stavíme draky


K původní publikaci Stavíme draky někdo vytvořil i webovou verzi s interaktivní tabulkou pro přepočet rozměrů malajského draka.


Publikováno: 4/2020    



« RET          ↑ TOP ↑          HOME


Odladěno na MS IE 8.0 a Firefoxu při rozlišení min. 1024 x 768 pixelů
www.NOSTALCOMP.cz    2010  -  2020